Bahagian Sumber Manusia (BSM) | |||
UNIT REKOD DAN PERSARAAN | |||
Apakah syarat dan bilakah pencen akan mula dibayar sekiranya staf hendak bersara lebih awal? Staf boleh membuat permohonan secara bertulis dgn sokongan Ketua PTj untuk bersara pilihan tertakluk memenuhi syarat perkhidmatan telah melebihi 10 tahun dan berumur 40 tahun. Pencen akan mula dibayar pada umur 55 tahun bagi lantikan kerajaan selepas 12 April 1991. Bagi lantikan sebelum 12 April 1991, pencen dibayar pada umur 45 tahun bagi perempuan dan 50 tahun bagi lelaki. Manakala ganjaran akan dibayar mulai daripada tarikh persaraan. |
|||
Apakah syarat-syarat bagi seseorang pegawai memohon kenaikan pangkat? Merujuk kepada Panduan Pengurusan Pemangkuan Dan Kenaikan Pangkat Dalam Perkhidmatan Awam yang dikeluarkan oleh Jabatan Perkhidmatan Awam melalui Pekeliling Perkhidmatan Bil. 7/2010, syarat umum yang perlu dipenuhi adalah seperti berikut:
Syarat-syarat lain yang ditetapkan oleh Jawatankuasa Pemilih dan Universiti. |
|||
Untuk pertanyaan lanjut, sila hubungi:
|
|||
UNIT PRESTASI & KEMAJUAN KERJAYA | |||||||||||
1. |
Berapakah tempoh minimum staf yang layak dinilai bagi tujuan Laporan Penilaian Prestasi Tahunan (LPPT)? Tempoh penyeliaan minimum bagi tujuan penilaian prestasi ialah 3 bulan. |
||||||||||
2. |
Berapakan markah minimum LPPT bagi tujuan penganugerahan Anugerah Perkhidmatan Cemerlang (APC)? Berdasarkan Pekeliling Kemajuan Pentadbiran Awam Bil. 2 Tahun 2002 – Garis Panduan Pemberian Anugerah Perkhidmatan Cemerlang Anggota Perkhidmatan Awam, pihak Universiti telah memutuskan bahawa markah penilaian prestasi bagi staf yang layak ialah sebanyak 85% dan ke atas. |
||||||||||
3. |
Apakah maksud Pegawai Berprestasi Rendah dalam pelaksanaan Dasar Pemisah? Pegawai Berprestasi Rendah dalam pelaksanaan Dasar Pemisah bermaksud:
|
||||||||||
|
UNIT PSIKOLOGI & KAUNSELING | ||||||
1. |
Apa itu kaunseling? Kaunseling adalah satu proses interaksi bermatlamat yang melibatkan seorang kaunselor terlatih dan klien dengan menggunakan teori, modul, intervensi serta pendekatan psikologi ke arah perkembangan positif klien. |
|||||
2. |
Adakah setiap isu/ permasalahan yang saya kongsikan dalam sesi kaunseling akan direkodkan dalam buku perkhidmatan? Segala perbincangan di dalam sesi kaunseling tidak akan direkod di dalam Buku Rekod Perkhidmatan tetapi hanya akan direkod di dalam Rekod Kaunseling Staf dan ianya hanyalah untuk kegunaan dan rujukan kaunselor dan klien berkenaan sahaja. |
|||||
3. |
Siapakah yang boleh mendapatkan perkhidmatan kaunseling di Bahagian Kesejahteraan Personel ini? Perkhidmatan kaunseling di Bahagian Kesejahteraan Personel adalah terbuka kepada semua Staf UTeM sama ada sukarela mahupun dirujuk. Perkhidmatan kaunseling yang disediakan merangkumi apa jua isu terutama isu kerjaya, keluarga, perkahwinan, kewangan, peribadi dan sebagainya. |
|||||
|